Lähtökohdan valitsemiseen liittyvät tehtävät

Voit valita alla olevista tehtävistä jonkun työryhmäsi käyttöön ja kopioida sen Noodin "luo tehtävä"- sivulle. Kopioidaksesi maalaa teksti, kopioi se ctrl-C- painikkeilla, siirry Noodin tehtäväsivulle ja liitä teksti tekstikenttään ctrl-V-painikkeilla. Voit myös muokata tehtävää omiin tarpeisiisi sopivaksi.

Tutustu ja valitse

  • Käy oppimateriaalissa lukemassa lähtökohtiin liittyvä materiaali. Kerro sen jälkeen, millaisesta lähtökohdasta käsin haluaisit ryhmän työskentelevän. Perustele.

Mikä on tärkeää?

  • Vastaa tekstissä seuraavaan kysymykseen: Mitkä asiat ovat mielestäsi niin tärkeitä, että niistä pitäisi tehdä esitys? (Voit luetella monta.) Miksi? Kun suurin osa työryhmästä on käynyt vastaamassa kysymykseen, käy kommentoimassa vastauksia. Mikä muiden ehdotuksissa tuntuu tärkeältä? Kommentoida voit peukalolla ja keskustelualueella.

Viisi minuuttia siitä, mikä panee kirjoittamaan

  • Ota esille kello, ja ajasta itsellesi viiden minuutin mittainen aika. Kirjoita sitten (käsin tai tietokoneella) teksti aiheesta: haluan kirjoittaa. Pidä kynä koko ajan liikkeessä (tai kädet koko ajan näppäimistöllä). Jos ajatus katkeaa, kirjoita uudestaan: haluan kirjoittaa. Pisteistä tai pilkuista ei tarvitse välittää. Tämän jälkeen tee sama tehtävä otsikolla ”en halua kirjoittaa”.

10 sanaa

  • Kirjoita 10 sanaa, jotka haluaisit liittää tulevaan käsikirjoitukseen. Sanat voivat olla substantiiveja, adjektiiveja tai verbejä, esimerkiksi "nopea", "sulava", "groteski", "koira". Avaa sen jälkeen sanoja hieman. Käy myös tutkimassa toisten kirjoittamia sanoja ja kommentoi sanoja keskustelualueella. Pyri löytämään sanoista jotain yhteistä - löytyykö yhteisiä mielikuvia tai metaforia? Entä aivan vastakkaisia ajatuksia? Kun molemmat tajunnanvirrat ovat valmiita, tutki niitä ja vastaa niiden pohjalta kysymykseen siitä, miten haluaisit kirjoittaa yhteistä käsikirjoitusta. Jos haluat, voit tallettaa tajunnanvirtatekstit tehtävän alle, mutta voit myös pitää ne yksityisinä.