Liite 2 Free Hugs-prosessin tehtävät osa 1

LIITE 2: TEHTÄVÄT KÄSIKIRJOITTAJAT-RYHMÄSSÄ

1. Keitä olemme?
Ohjeistus: "Mene keskustelualueelle Keitä olemme- ketjuun ja kerro itsestäsi 3 seuraavista asioista(voit siis valita nimen lisäksi 2) * nimi (pakollinen) * millaisessa huoneessa kirjoitat? * mistä ilahduit viimeksi? * kuka on ihanteesi? * mitkä ovat hyvät puolesi tai paheesi? * vapaavalintainen salaisuus. Ohjeet löytyvät myös keskustelusta.

2. Mistä haluamme kirjoittaa?
Ohjeistus: Etsi kaikki tekstit- näkymästä teksti: Mistä haluamme kirjoittaa? Lue läpi ja kommentoi sen perään: löytyikö samoja teemoja? Nousiko joku ajatus lukiessasi esiin? Mikä alkoi kiinnostaa? Valitse yksi aihe / ajatus, ja palaa tähän tehtävään. Vastaa tehtävään kirjoittamalla valitsemasi aihe sekä 3 kuvitteellista tapahtumaa, jotka kuvaavat aihetta. Jos haluat, voit katsoa mallia mallitehtävästä.

3. Työryhmän säännöt.
Ohjeistus: Aluksi mietitään, miten haluamme, että tämä ryhmä toimii. Avaa alla oleva SÄÄNNÖT - teksti ja kommentoi sinne löytämiäsi kysymyksiä. Ei siis erillistä vastausta kirjoita teksti tehtävän pohjalta- napista, vaan kaikki samaan! Klikkaa siis Keskustelu - ja sieltä Keitä olemme- ketju.

4. Aihepohdinta jatkuu…
Ohjeistus: Pyöritellään siis vielä hetki näitä esiin nousseita aiheita, ja katsotaan, mikä kiinnostaa eniten, ja löytäisimmekö kaikille yhteisen lähtökohdan (tai pari). Lue kaikki tekstit- näkymästä aihekooste (ideat - tiivistetty kooste aiheista) ja äänestä kommenttikentässä kahta aihetta kirjoittamalla aihe kommenttiin. Jos haluat, voit vielä tässä vaiheessa tehdä uusia ehdotuksia.

5. Muodosta ja sisällöstä.
Ohjeistus: Ensimmäisessä tapaamisessa puhuimme lyhyesti muodon ja sisällön suhteesta - siitä, että rakenne on yksi tapa kertoa sisältöä. (Yksinkertaistettuna esim. selkeä, yhtenäinen rakenne kertoo yleensä selkeästä maailmasta, rikkonainen, hyppelevä juoni rikkonaisemmasta maailmasta). Minua kiinnostaa aiheissa esiin nostettu nuoren näkökulma maailmaan - ja sitä kautta nuorten elämässä läsnä olevat rakenteet, löytyisikö niistä jotain, josta voisimme olla kiinnostuneita ja jota voisimme käyttää omassa kirjoittamisessamme. Mieti siis joku asia(musiikkivideo, riita, päivän kulku, biisi, esitys, kirja, artikkeli, koulupäivä tms.) joka mielestäsi liittyy nuorten maailmaan ja aiheeseen josta olet kiinnostunut. Kirjoita teksti, jossa 1. kuvailet asian ja 2. erottelet sen rakenteen. Rakenteen erotteluun löydät vinkkejä ja linkkejä mallitehtävästä. Tsemppiä - jos tehtävä tuntuu hankalalta, voi keskustelupalstalla purnata.

6. Ilon ja kirjoittamisen tehtävä.
Ohjeistus: Nuo kaksi seuraavaa eivät sisällä kovinkaan paljoa kirjoittamista, joten tässä yksi vähän pidempi, jossa saa irroitella! 1. Lue vielä läpi kaikki vastaukset tehtävään kaksi (kommentoi matkalla jos mieleen tulee kommentteja). 2. Valitse teksteistä joku hahmo (mummo, mies, muu). Voit myös keksiä oman hahmosi. Tehtävään vastatessasi valitse oikeasta kulmasta kirjoituspöydällä laatikko "tai kirjoita hahmo". Kirjoita hahmo - kärjistä ja hulluttele, keksi yksityiskohtia. Laita tekstin otsikoksi hahmon nimi. 3. Palaa takaisin, kun muutkin ovat jo kirjoittaneet hahmoja. Lue hahmot ja valitse niistä yksi, ei oma. 4. Tee jokin matka (koulu- työ-kävely…). Kuuntele, katsele, haistele, keskity havainnointiin. Ajattele, miten valitsemasi hahmo havainnoisi maailmaa. Palaa kirjoituspöydän ääreen ja kirjoita tähän tehtävään vastaukseksi teksti matkastasi hahmon näkökulmasta - mitä hahmo näki, maistoi, ajatteli? Ole yksityiskohtainen ja tarkka.

7. Muodosta - - pieni jatko.
Ohjeistus: Tämä tehtävä on vain itsellesi, Noodiin sitä ei tarvitse palauttaa. Katso seuraavia linkkejä: http://oppimateriaali.wikidot.com/freytagin-kolmio ja http://oppimateriaali.wikidot.com/abstrakti-rakenne . Muutokset janassa viittaavat käännekohtiin ja intensiteettiin - oman tekstini kohdalla esim. puhelimen löytymiseen ja häviämiseen. Etsi kirjoittamasi tehtävä 5 ja piirrä rakenteen kuvauksesta jana. Tavoitteena on hahmottaa asiaa tulevaa varten, eli tämän jälkeen päätämme muotokeskustelun joksikin aikaa tähän.

8. Rakkaudesta populaarikulttuurin keinoin.
Ohjeistus: Kirjoita lyhyt kohtaus rakkaudesta - siitä näkökulmasta kuin itse haluaisit sitä käsitellä (yksinäisyys, kontrolli, pelko, haaveet…). Kohtauksella on kolme määrettä: 1. Valitse kohtaukseen 1 yleisesti tunnettu populaarikulttuurin/median hahmo, jossa mielestäsi tiivistyy aiheesi (Marilyn Monroe, Frankenstain, Mustan Pörssin mies…). Valitse hahmo, jossa sinulle on energiaa - joku joka kiehtoo. 2. Valitse kohtaukseen myös vähintään yksi jo kirjoitettu hahmo. 3. Valitse yksi lause tai ajatus, jonka olet nähnyt jonkun muun kirjoittamana Noodissa - jokin, joka puhuttelee sinua ja liittyy tavalla tai toisella rakkauteen. Liitä lause kohtaukseen tavalla tai toisella. Lause voi olla sellainen, jonka olet jo joltain muulta kerran poiminut esiin ja kommentoinut.

9. Missä rakkaus tapahtuu?
Ohjeistus: Tämän tekee osa ryhmästä. Muut saavat, jos haluavat. - MISSÄ RAKKAUS TAPAHTUU? - Suuri osa tämänhetkisistä teksteistä sijoittuu kaupunkiin. Ehkä tapahtumapaikka on kaupunki? Tai kaupunki näyttämöllä? Millainen on paikka, joka kuvaa rakkautta (tai rakkaudettomuutta) pelkällä tunnelmallaan? Valitse 1 kaupunkitila (voit käyttää jo teksteissä olevia paikkoja, esim. supermarket, raitiovaunu, katu jne) ja kirjoita kuvaus siitä. Älä kuvittele realistista tilaa, vaan irrottele, tuo paikan tunnelmaa esille (sataako kaupungissa öisin veitsiä? asuuko viemäreissä eläkeläisiä? ovatko lamput kynttilöitä vai kebabletkua?). Valitse tekstin lajiksi näyttämökuva.

10. Miten rakkaus tapahtuu?
Ohjeistus: Tämän tekee osa ryhmästä. Muut saavat, jos haluavat. - MITEN RAKKAUS TAPAHTUU? - Kirjoita 3 tekoa, jotka liittyvät rakkauteen. Vältä itsestäänselvyyksiä (suutelu, halaaminen) ja etsi sellaisia, jotka tuovat esiin rakkauden vaikeutta, monimutkaisuutta ja kestävyyttä (dementoituneesta vaimosta huolehtiminen…). Kun tekoja on jo muutamia, valitse jonkun muun kirjoittama teko, ja kirjoita teksti, jossa ihminen tekee rakkauden tekoa ja puhuu jotain aivan muuta. Halutessasi katso esimerkkiä alta.

11. Hahmot - uudelleenkirjoitus
Ohjeistus: Tämän tekevät kaikki - on aika tarttua uudelleen kirjoittamiimme hahmoihin ja katsoa niitä rakkauden näkökulmasta. Valitse jonkun muun kirjoittama hahmo. Mene tekstiin, ja paina "kopioi uuden tekstin pohjaksi". Anna tekstille nimeksi hahmon nimi + rakkaus, eli esim. Leevi Rakkaus. Kirjoita hahmo käyttäen aikaisempia ideoita, mutta lisäten yksityiskohtia ja kärjistäen - jos hahmo on ujo, kerro miten hän ei voi tulla hissiin jos siellä on joku muu, vaan piiloutuu vessaan. Mieti myös, mikä on hahmon suhde rakkauteen - ja erityisesti, millaisissa teoissa se näkyy. Kirjoita teot esiin hahmokuvaukseen, esim: selaa kaikki yöt deittisivustoja, muttei koskaan kirjoita kenellekään, tai - kantaa liikuntakyvyttömän äitinsä reppuselässä kauppaan.

12. Rakkaudesta - mitä kaikkea se voi tarkoittaa?
Ohjeistus: Jatketaan aiheesta vielä hetki, jotta pääsemme syvemmälle. Ota kynä, paperia ja kello (tietokonekin käy). Kirjoita 2-5 minuuttia tajunnanvirtaa (eli kontrolloimatonta tekstiä, oikeinkirjoituksesta tai järkevyydestä ei väliä) seuraavista (eli 2-5 min. kustakin, säädä kello herättämään aina sopivan ajan kuluttua): RAKKAUS, KONTROLLIN MENETTÄMISEN PELKO, YKSINÄISYYS, MIKSI HYVÄT IHMISET TEKEVÄT PAHAA. Mene sitten keskustelualueella keskusteluun aiheesta - rakkaudesta… Valikoi tajunnanvirrastasi osia + kommentoi keskustelun kysymyksiä. Ole raaka ja suora, yllätä itsesi. Voit valikoida keskusteluun mukaan sellaisia, joista tuntuu, että voit paljastaa muille ja erityisesti sellaisia lauseita, joissa tuntuu sinun omasta mielestäsi olevan energiaa, eli ne kiehtovat sinua.

13. Ydinkohtausta etsimässä
Ohjeistus: Valitse 5 kohtausta, jotka sinun mielestäsi voisivat olla mukana tulevassa käsikirjoituksessa. Muistiapua etsimiseen saat tarkastelemalla uutisten linkkejä, niissä näkyvät kohtaukset lyhennettyinä (eivät vielä kaikki, mutta täydennän ti-aamuun mennessä). Halutessasi voit muokata kohtauksia, esim. kirjoittaa niitä uudestaan tai erottaa kolme kohtausta/tarinaa sisältävistä teksteistä vain yhden mukaan. Yhden valitsemistasi kohtauksista tulee olla näyttämökuva. VALITSE KOHTAUKSET NÄIN: 1. lue kohtauksia ja valikoi niitä. Jos haluamasi kohtaukset ovat varastossa, siirrä ne sieltä pois painamalla "palauta varastosta". Yhtenä mittatikkuna voit pitää aihetta, toisena taas kirjoittavaa ryhmää - mikä on juuri tämän ryhmän viesti maailmalle? 2. Mene rakenne-näkymään ja paina "tee uusi ehdotus". 3. Valikoi 5 kohtausta otsikon "valitut tekstit" alle. Saat siirrettyä laatikoita raahaamalla. Huom! Ehdotusnäkymässä näkyvät vain kaikki tekstit- kansiossa olevat tekstit, eli varastotekstit eivät näy.

14. Kohtaus, joka kertoo tärkeistä asioista
Ohjeistus: Tämä tehtävä on ensimmäinen tarkemman kirjoittamisen homma. Ehdotankin, että kirjoitat kohtausta muutamassa osassa, palaat siihen ja muokkaat viikon mittaan. 1. Vielä kerran esitä itsellesi seuraavat kysymykset - vastaa kysymyksiin kirjoittamalla, kirjoita kunnes sinulla on olo, että olet saanut vastauksen selväksi: * MIKSI RAKKAUDESTA PITÄISI KIRJOITTAA? * MITÄ JUURI TÄMÄN RYHMÄN PITÄISI RAKKAUDESTA SANOA MUULLE MAAILMALLE? MIKSI? MIKÄ ON NUORTEN SUHDE RAKKAUTEEN, MIKÄ SIINÄ ON UUTTA? Viittaan kakkoskysymyksellä siihen, mitä mm. Terho mainitsi alussa, kun keskusteltiin siitä, mitä voi/pitää kirjoittaa - mikä on juuri tämän porukan tuore näkökulma maailmaan? Mikä on teidän kantanne? Mikä rakkauteen liittyvä on niin lähellä, että sen näkee hyvin, että siitä on sydän syrjällään, vihaa tai pelkoa tai rakkautta? Älä liudenna, valitse suurimmat asiat. Nämä tekstit voit kirjoittaa vain itsellesi. 2. Valitse sen jälkeen jo kirjoitettu teksti, joka kiehtoo sinua. Copypasteta kohtaus omaan ryhmääsi ja kirjoita se raa'asti uusiksi. Kirjoita kohtauksen aluksi yhdellä lauseella se näkökulma, jonka rakkaudessa koet tärkeäksi - ja nyt ajattele vain omaa näkökulmaasi, ei muun ryhmän. Kirjoita kohtaus rohkeasti kohti sitä, mitä haluat sanoa ja mitä kysymyksiin vastasit, älä välitä alkuperäisen kohtauksen omistajuudesta - poista, lisää, muokkaa, varasta muista kohtauksista lauseita tai ideoita - ja muista, että näytelmissä sanottava on usein rivien välissä, hahmojen välisissä jännitteissä, tunnelmassa. Jos haluat, voit kohtauksen alkuun ja loppuun kertoa, mitä tapahtuu tämän, ajallisesti rajatun kohtauksen ennen ja jälkeen Fokusoi, keskity ja laukaise. Kirjoita teksti teatterikäsikirjoituksen muotoon, eli ilman päänsisäisiä ajatuksia - mallia voit ottaa mallitehtävästä.

15. Palautekierros
Ohjeistus: Valitse kaksi eri kirjoittajan tekstiä. Tekstit voivat olla pidempiä kohtauskokonaisuuksia - mm. tekstit liittyen tehtäviin 14 tai 8. Kirjoita tekstien kommenttikenttään palaute, jossa kiinnität huomiota ainakin yhteen sinua ilahduttavaan ja yhteen mietityttävään asiaan, jota kirjoittaja voisi pohtia uudelleen. Yritä löytää teksti, johon kukaan muu ei ole kirjoittanut palautetta (nopeat syövät hitaat). Käytä siis molempia: kriittisiä vinkkejä ja hyvien asioiden esiin nostamista. Lue oma palautteesi, ja mieti, mikä siitä mielestäsi pitää paikkansa ja mikä taas on hankalampaa uskoa - kirjoita ajatuksesi kommenttikenttään. Vinkkejä palautteen kirjoittamiseen löydät liimaamalla oheisen linkin selaimesi osoiteriviin: http://oppimateriaali.wikidot.com/palaute

16. Päätöksiä
Ohjeistus: Tämän tehtävän tekevät ne, jotka eivät olleet paikalla 26.1. tapaamisessa. Avaa alla oleva teksti ja kirjoita omat kantasi kysymyksiin kommenttikenttään.