Liite 3 Free Hugs-prosessin tehtävät osa 2

TEHTÄVÄT PIENRYHMISSÄ:

1. Ryhmälle nimi
Ohjeistus: Mene keskustelualueelle - valitkaa ehdotusten ja keskustelun kautta ryhmälle nimi.

2. Miten tämä ryhmä käsittelee rakkautta?
Ohjeistus: Keskustelualueelle on avattu rakkaus-ketju. Mene sinne ja ehdota ryhmän näkökulmaa rakkauteen. Voit ehdottaa sanaa, aihetta tai pientä tarinaa. Kommentoi muiden ehdotuksia.

3. Kohtaus, joka kertoo tärkeistä asioista
Ohjeistus: Ks. LIITE 2Tehtävä 14.

4. Kirjoita kohtaus, joka alkaa esittelyllä
Ohjeistus: Kirjoita kohtaus, jossa päähenkilö esittelee itsensä ja elämänsä. Käytä mielikuvitusta - mikä tekee Leevistä erityisen nuoren, ja mitä juuri hän haluaa kertoa yleisölle. Pidä mielessä teemat rakkauden kaipuu ja nuoren tulevaisuuden pelko ja odotus - mutta älä sano asioita liian suoraan, vaan yritä kiehtoa ihmisiä (ja näyttelijää) hahmon salaisuuden / arvoituksen ympärille. Sisällytä kohtaukseen jokin teko, joka ilmaisee Leevin rakkaudenkaipuuta ilman että hän sanoo sitä ääneen.

5. Ehdota tapahtumia/tekoja
Ohjeistus: Ehdota vähintään kolmea tapahtumaa/ tekoa, jotka liittyvät päähenkilömme tarinaan ja rakkaudenkaipuuseen. Tee tehtävä alla olevaan TAPAHTUMAT - tekstiin, kommenttikenttään. ÄLÄ siis ehdota vielä kokonaista tarinaa (hahmo ostaa postimyynnistä pumpattavan barbaran, rakastuu siihen mutta puhkaisee sen vahingossa ja hautaa kotipihalleen, jonka jälkeen tekee itsemurhan) vaan yhtä tapahtumaa (hahmo hautaa rikkimenneen pumpattavan barbaran takapihalleen). Kuvaa tapahtumat yhdellä-kolmella lauseella. Tällä tavoin pidämme tarinaa vielä auki erilaisille ideoille. Voit käyttää myös tekstilammen ideoita /tapahtumia ja tekoja. Jos sinulla on aikaa ja jaksamista, voit tämän lisäksi vastata tehtävään yhdellä kohtauksella, jossa tapahtuma / teko tapahtuu (jälleen käyttäen tekstilampea tukena).

6. Tekstilammen luominen
Ohjeistus: Valikoi käsikirjoittajat- ryhmästä ne tekstit joita haluaisit käyttää inspiraationa / pohjana / poimia lauseina tässä tarinassa. Voit valita ihan mitä tekstejä haluat - tietysti hahmoonne liittyvät tekstit kannattaa ainakin tuoda. Toimi siis näin: 1. valitse tekstit. 2. Mene alla olevaan LISTA - tekstiin ja merkitse listaan, mitkä tekstit aiot kopioida. Näin vältymme monilta samoilta teksteiltä, tarkista siis samalla, onko joku jo tuonut haluamasi tekstin tähän ryhmään. 3.mene käsikirjoittajat- ryhmään, maalaa haluamasi teksti 4. mene omaan ryhmääsi ja kirjoituspöydälle ja copypasteta teksti ja tallenna se. HUOM! Anna tekstin nimi seuraavalla tavalla: TEKSTILAMPI Meeri ja lapsi (eli henkilöt, joita kohtauksessa on TAI tekstin muu nimi). Valitse tekstin lajiksi kohtaus, näyttämökuva tai muu.

7. Käänne
Ohjeistus: Lue oheinen teksti liimaamalla osoite selaimeesi: http://oppimateriaali.wikidot.com/kaeaenne. Kirjoita kohtaus, jossa päähahmomme suunnassa tapahtuu käänne. Vinkkejä voit poimia eri tapahtumista, joita on suunniteltu edellisissä tehtävissä.

8. Tehtävät 4-6
Ohjeistus: Jos et ole vielä tehnyt, tee tehtävät 4-6. Lue ensin muiden tekemät esittelyt ja tapahtumat, ja käytä niitä ideoinnin pohjana - voit myös suunnitella eri ideoita yhdistelevän kohtauksen. Jos olet tehnyt tehtävät 4-6, ei tämä koske sinua.

9. Sanaton kohtaus
Ohjeistus: Kirjoita kohtaus, jossa ei ole repliikkejä, vaan toimintaa (realistista tai mielikuvituksellista) kaupungilla. Sisällytä kohtaukseen ainakin seuraavat hahmot (voi olla muitakin): Leevi, Sebastian, Vera, Pena, Meeri, mummo, Nikolai. (Esimerkki - Juhon Topiaksen lenkkikohtaus käsikirjoittajat- ryhmässä). Pidä mielessä teemat rakkauden kaipuu / rakkaus.

10. Kirjoittamista
Ohjeistus: Mene kaikki tekstit- näkymään ja etsi sieltä ideat- taulukosta RAKENNESUUNNITELMA. Lue suunnitelma ja valitse kohtaus, jonka haluat kirjoittaa. Varaa kohtaus kommenttikenttään, jotta muutkin tietävät => samaa kohtausta ei voi valita. Käytä hyväksesi aiemmin kirjoitettuja kohtauksia - yhdistele repliikkejä jne.

11. Laulu rakkauden kaupungista
Ohjeistus: Etsi kaksi lausetta rakkaudesta - sellaisia, jotka tuntuvat sinusta merkittäviltä tai energisiltä. Lauseet voivat olla aiemmin Noodissa kirjoitettuja tai voit kirjoittaa ne itse. Siinä on pohjamateriaalisi numero 1. Mene sitten käsikirjoittajat- ryhmään ja kaiva esiin näyttämökuvat kaupungista. Valitse kuvista yksi tai useampia ja ota ne itsellesi pohjamateriaaliksi numero 2. Kun sinulla on pohjamateriaali valmiina, mene tämän tehtävän tekstiin LAULU ja toimi ohjeiden mukaan.

12. Suuri kirjoitusviikonloppu!
Ohjeistus Leevi-ryhmälle: Nyt hyvät hyssykät lyödään tassut kirjoitusnäppäimille ja kirjoitetaan loput Leevikohtaukset. Mene siis jälleen rakennesuunnitelmaan ja varaa sieltä itsellesi: 1. kohtaus, jota ei ole vielä kirjoitettu + 1 kohtaus, joka jo on kirjoitettu. (Jos kohtaukset loppuvat kesken, voit tehdä vaihtoehtoisen version.) Kirjoita siis 1 uusi kohtaus. Jo kirjoitetun kohdalla tee niin, että mene kohtaukseen ja paina "kopioi uuden tekstin pohjaksi". Muokkaa sitten tekstiä omaan suuntaasi miten haluat - kunhan pysyt rakennesuunnitelman rajoissa. Edellinen versio jää myös talteen, joten tekstin puolesta ei tarvitse olla huolissaan. Anna otsikoksi entinen nimi - versio 2.

Ohjeistus Sebastian-ryhmälle: Viikonlopun aikana kirjoitetaan loput kohtaukset runkoon (ja ehkä myös hiotaan jo kirjoitettuja?). Käy siis rakennesuunnitelman uudessa versiossa kertomassa, mihin tartut, ja tartu. Maanantaina kootaan käsikirjoitus kasaan.

Ohjeistus Vera-ryhmälle: Tänä viikonloppuna laitetaan Veran tarina kasaan. Mene siis rakennesuunnitelmaan ja valitse kaksi kohtausta - kirjoita kommentteihin, mitkä valitset. (Jos kohtaukset loppuvat kesken, saa ottaa saman ja kirjoittaa toisen version.) Kirjoita ne, revittele, etsi väyliä ja ideoita, kopioi toisilta ja aiemmista kiinnostavista kohtauksista. Tämän jälkeen meillä on käsikirjoitusluonnos olemassa!

13. Kokonaisuus näkyvissä
Ohjeistus Leevi-ryhmälle: Lue viimeisin käsikirjoitusversio ajatuksella. Kommentoi tekstin perään (keskustelu on aloitettu keskustelualueella, mutta nyt toimii tekstin kommenttikentässä, bugi on saatu korjattua) Lue, mitä muut ovat kirjoittaneet. SITTEN: varaa itsellesi keskustelussa aika (esim. ke klo 18-20), jona muokkaat käsikirjoitusversiota. Voit tehdä muutoksia keskustelun pohjalta, kirjoittaa välikohtauksia, poistaa ristiriitaisuuksia jne. Sinun ei tarvitse tehdä kaikkia muutoksia kerralla, vaan voit jättää myös muille. Muut eivät saa muokata versiota samaan aikaan!

Ohjeistus Sebastian-ryhmälle: Lue teksti KOOSTE SEBASTIAN. Mieti, miltä kokonaisuus tuntuu - mitkä asiat tulevat esiin, mikä taas on vielä hämärämpää? Analysoi ja kommentoi keskustelussa tekstin alle. Kommentoi ennenkaikkea rakennetta ja kokonaisuutta - mitkä asiat alustetaan hyvin? Mikä jää kesken? Tämän keskustelun pohjalta mietitään, mitä käsikirjoitukselle pitäisi vielä tehdä.

Ohjeistus Vera-ryhmälle: Lue viimeisin käsikirjoitusversio (eli valitse käsikirjoitusversio- sivu ja siellä ylin teksti) ajatuksella. KOMMENTOI TEKSTIIN - kommenttikenttä toimii nyt! Kommentoi, mitä mielestäsi versiossa on, mikä taas puuttuu. Lue, mitä muut ovat kirjoittaneet. Kirjoitetaan viikonloppuna versiota yhdessä läpi tämän keskustelun pohjalta.

14. Laulut, osa 2
Ohjeistus: Lue sähköpostissa saapunut laulukooste. Valitse yksi tai useampi teksti, joiden pohjalta lähdet kirjoittamaan. Vaihtoehtoja on kaksi: 1. kirjoita laululle vastalaulu, eli aivan toisesta näkökulmasta. 2. Muokkaa alkuperäistä laulua poistaen kaikki kohdat jotka tuntuvat epäselviltä / liian lennokkailta (murheen kyynel) ja korvaa ne konkreettisilla sanoilla ja teoilla (asfaltti, pesukarhu, raapia). Voit lisätä lauluihin välisäkeistöjä tai sekoittaa kaksi laulua keskenään, muodostaen yhdestä tekstista a-osan ja toisesta kertosäkeistön.

15a. Hionta jatkuu
Ohjeistus Leevi-ryhmälle: Mene lukemaan viimeisin käsikirjoitusversio ja sen perässä olevat kommentit. Jatka kommentointia - mitä olet mieltä muiden huomioista, mitä puuttuu, mitä on liikaa? Kenenkään kommentteja ei tarvitse ottaa jumalan sanana. Varaa sitten, sopivaan aikaan itsellesi kirjoitusaika ja muokkaa tekstiä - muokkaukseen voit käyttää niiden kommenttien ehdotuksia, jotka sinusta tuntuvat hyvältä. Tallentaessasi lisää oma nimesi otsikkoon => pysymme perässä versioiden muutoksissa. Lisää kommenttikenttään tiedoksi muille, mitä muutoksia teit.

Ohjeistus Sebastian-ryhmälle: Mene viimeaikaiseen tekstiimme KOOSTE- Sebastian. Käy läpi muutosehdotukset, joita keskustelussa on esitetty. Varaa kommenteissa itsellesi jokin päivä ja kellonaika (esim. la klo 18-21) jona käyt tekstiä läpi. Näin vältetään päällekkäisyyksiä. Katso, kuka on varannut tekstin ennen sinua => ota esiin viimeisimmän kirjoittajan läpikäymä kooste (eka ottaa kooste-sebastianin, toka kooste-sebastian-emman jne) ja paina "kopioi uuden tekstin pohjaksi". Käy teksti läpi tehden muutoksia - pieniä tai isoja. Kommentoitujen muutosehdotusten lisäksi kiinnitä huomiota tunnelmaan, tilankuvaukseen, henkilöhahmojen mielenkiintoisuuteen / yllättävyyteen, repliikkeihin… Tallenna kooste uudella nimellä, lisäämällä oma nimesi otsikkoon => seuraava kirjoittaja tarttuu muokattuun versioon.

15b. Muistamista ja unohtamista / Yökerho
Ohjeistus vain Vera-ryhmälle: Voit vastata joko tähän tehtävään tai sitten tehtävään YÖKERHO - tai halutessasi molempiin. Listaa ensin asioita, jotka sinun mielestäsi ovat enolle tärkeitä - lapsuudesta, työstä, esineistä, ihmisistä, rahasta, arvoista, televisiosta. Muotoile sitten listaa käyttäen lauseita, joissa ei ole päätä eikä häntää - ihminen vaihtuu esineeksi, rakkaus juustoksi. / Voit vastata joko tähän tehtävään tai sitten tehtävään MUISTAMISTA JA UNOHTAMISTA - tai halutessasi molempiin. Googlaa hetki. Kokeile sanoja "vitun ämmä" tai "mä vedän". Etsi lauseita, jotka tuntuvat älyttömiltä, pinnallisilta, järjettömiltä, toisiinsa liittymättömiltä. Kirjoita sitten 3-5 vastaavaa toisiinsa liittymätöntä lausetta (tai jos haluat, pidempää kappaletta) vastauksena tähän tehtävään.

16. Muiden kommentointi
Ohjeistus: Oma Noodi- sivulta löydät kutsut muiden kirjoittajien ryhmiin. Etusivun uutisessa lukee, mikä on viimeisin teksti - lue se ja kommentoi alle - mikä kiinnostaa, mikä taas tuntuu hankalalta? Entä millaisia yhteyksiä omaan käsikirjoitukseesi löydät? Tehtävään on aikaa tämä viikko.

17. Hiontakierrokset
Ohjeistus Leevi- ja Sebastian-ryhmille: Varaa itsellesi hionta-aika käsikirjoitusversion kommenttikentästä + tee viimeinen käsikirjoituskierros. Käytä tekstin saamia kommentteja hyväksi - kommentoi myös muiden tekemiä muutoksia.

Ohjeistus Vera-ryhmälle: Mene käsikirjoitusversioon ja varaa itsellesi hionta-aika (esim. ma klo 16-20). Tämä siksi, ettei tule päällekkäisiä tallennuksia. Käy sitten koko teksti läpi tehden muutoksia (voit käyttää viime viikolla saatuja kommentteja hyväksesi). Luo kokonaisuutta - voit siis rauhassa muutella kuljetusta, ideoita jne. - edellinen versio on aina tallella, ja siihen voidaan palata. Kommentoi muiden kirjoittamia versiota - mitkä muutoksista toimivat, mitä poistoa jäit kaipaamaan? Yhdellä kirjoituskerralla ei tarvitse ratkaista kaikkia kysymyksiä, mutta kun kaikki käyvät tekstin läpi kerran ennen torstaita, päästään jo pitkälle!

18. Kokonaisrakenne
Ohjeistus: Ehdota käsikirjoitukselle kokonaisrakennetta. Materiaalina sinun tulee käyttää ainakin kolmea tarinaa (Sebastian, Vera, Leevi). Lisäksi voit tarpeen mukaan käyttää lauluja ja paikkoihin liittyviä tekstejä (löydät ne laulut ja paikat- ryhmästä). Voit myös ehdottaa väliin omia kokonaisuuksiasi.