Päälause

Päälause eli premissi tarkoittaa teoksen keskeisen sisällön tiivistämistä yhteen lauseeseen. Päälauseen voidaan sanoa olevan se, mitä tekijä toivoo katsojan ajattelevan esityksen nähtyään. Kyse on siitä, mitä haluamme teoksella sanoa. Kyseessä on väite, jonka näytelmä tai ohjelma pyrkii välittämään.

Päälauseita voi yhdellä teoksella olla vain yksi ja siinä on pysyttävä. Kaikki mikä ei tue päälausetta tulee karsia teoksesta pois. Päälauseen ei tarvitse olla tosi, kyse on teoksen rakenteesta, ei todellisuudesta. Premissi on tekijän moraalinen kannanotto, joten tekijällä tulisi olla siihen omakohtainen suhde.

Päähenkilön, tarinan käynnistävä tapahtuman ja tarinan lopputuloksen tulisi kaikkien sisältyä päälauseeseen. Päälause pitää draaman liikkeessä. Henkilö haluaa jotakin mutta jokin estää häntä saavuttamasta tavoitetta. Tällä matkalla päähenkilö muuttuu jollakin tavalla. Päälauseessa on hyvä olla kaksi napaa syy-seuraussuhteen tapaan, jotakin tapahtuu ja se johtaa johonkin. Näin päälauseesta voi johtaa perusristiriidan, rakenteen ja myös henkilöhahmot. Päälause on kannanotto teoksen perusristiriitaan.

Esimerkkejä päälauseista:
Macbeth: ”Sokea kunnianhimo johtaa tuhoon.”
Othello: ”Mustasukkaisuus tappaa rakkauden.”
Tartuffe: ”Joka toiselle kuoppaa kaivaa, lankeaa siihen itse.”
Seitsemän samuraita: ”Solidaarinen taistelu sortoa vastaan johtaa voittoon.”

Katso myös:
sanoma

Lähteet:
Aaltonen 2002, Käsikirjoittajan työkalut, s.37-39.
Vacklin, Rosenvall, Nikkinen 2008, Elokuvan runousoppia s. 173, 379.

Lisätietoa internetissä:
Jouko Aaltosen artikkeli sisällöstä ja muodosta.

Tähän voit kirjoittaa kommentteja käsitteen avaukseen. Mitä puuttuu? Mikä jäi epäselväksi? Oppimateriaali muokkautuu edelleen vuonna 2010.

Add a New Comment
or Sign in as Wikidot user
(will not be published)
- +