Tehtäviä lämmittelyyn

Voit valita alla olevista tehtävistä jonkun työryhmäsi käyttöön Noodissa. Voit myös muokata tehtävää omiin tarpeisiisi sopivaksi.

  1. maalaa tehtäväteksti
  2. kopioi se ctrl-C- painikkeilla leikepöydälle (tai valitse valikossa Edit - Copy)
  3. siirry Noodin Luo tehtävä -sivulle
  4. liitä teksti tekstikenttään ctrl-V-painikkeilla. (tai valitse valikossa Edit - Paste)

Juoksija lämmittelee ja venyttelee ennen juoksulenkkiä. Yhtälailla kirjoittava ihminen tai ryhmä voi virittäytyä kirjoittamiseen, assosiaatioihin, sanojen virtaukseen. Tältä sivulta löydät lämmittelyyn sopivia tehtäviä.

Tajunnanvirtaharjoitukset

Tajunnanvirtaharjoituksia on useita erilaisia, ja tekniikkaa voi soveltaa erilaisiin tarkoituksiin. Olennaista harjoituksessa on, että kynä pidetään liikkeessä, välittämättä oikeaoppisista lauseista, kirjoitusvirheistä tai siitä, mitä roskaa tulikaan kirjoitettua. Usein on tärkeää myös tietää se, ettei tekstiä tarvitse näyttää kenellekään / julkaista.

TAJUNNANVIRTAHARJOITUS 1 | Tehtäviä lämmittelyyn

KIRJOITA 5 MINUUTTIA:
Aseta kello hälyttämään viiden minuutin päästä. Kirjoita seuraavista sanoista kustakin viiden minuutin ajan. Pidä kynä koko ajan liikkeessä, ja jos et keksi, aloista aina uudestaan ensimmäisestä sanasta. (Vetäjä voi soveltaa sanoja ryhmän tarpeen mukaan.) Näitä tekstejä ei tarvitse näyttää kenellekään - voit poimia niistä materiaalia jos haluat, mutta näitä ei tarvitse julkaista.

- rakastan
- en rakasta
- vihaan
- en vihaa
- haluan kirjoittaa, koska
- en halua kirjoittaa
- juuri nyt

ESIMERKKI:
Rakastan perhettäni. Lasta ja miestä, meitä kolmea yksikkönä. Rakastan meren tuoksua ja pyöräretkiä. Meren tuoksu herättää minussa niin kovan lähtemisen kaipuun, että se sattuu. Rakastan päämäärätöntä harhailua, sitä kun ei ole kiire. Rakastan tunnetta joka syntyy, kun saan jotakin valmiiksi. Rakastan kirjoittamista. En voi kuvitella tekeväni mitään muuta.

KÄY KÄVELYLLÄ:

Käy kävelyllä. Älä puhu matkan aikana kenenkään kanssa, ja laita puhelin pois päältä. Kuuntele ja katsele - mitä näet? Palattuasi kirjoita 10 minuuttia kuulemastasi, näkemästäsi ja ajattelemastasi.

ESIMERKKI:
Tänään on aivan poikkeuksellisen kaunis, talvinen pakkaspäivä. Puiston käytävät on aurattu huolellisesti ja niille on siroteltu sepeliä. Vähän harmittaa, ettei yhtä reunaa tiestä voinut säästää pulkkailijoille. Aurinko ei nouse enää kovinkaan korkealle, mutta pimein aika on vielä edessä. Tänään aurinko paistoi viistosti siirtolapuutarhan ylle, niin että varjotkin näyttivät kullanhohtoisilta. Ihmisten koirakuri tuntuu heikentyneen viime aikoina, sillä yhden kävelylenkin aikana tuli vastaan kaksi irrallaan kulkevaa koiraa. Itse en pelkää koiria, mutta koirapelkoisen ihmisen läheisenä peräänkuuluttaisin hieman huomaavaisuutta koiranomistajilta. Lapsesta oli hauskaa, kun koirat kulkivat läheltä ohi. Hauskaa oli myös heittäytyä pulkan kyydistä pehmeään lumeen, ja tätä lapsi toistelikin ahkerasti. Emme ehtineet kymmenen minuutin aikana kovinkaan kauas.

MINÄ KIRJOITAN:

Älä päätä, mitä aiot kirjoittaa. Pidä mieli puhtaana päätöksistä, laske kynä paperille ja aloita: Minä kirjoitan… Äläkä lopeta. Jos ajatus lyö tyhjää, palaa alkuun kirjoittamaan "Minä kirjoitan, minä kirjoitan…" kunnes lause jatkuu itsestään. Älä suunnittele tai sensuroi, vain kirjoita. (Harjoitus Noel Greigin kirjasta Playwriting)

ESIMERKKI:
Minä kirjoitan tässä sohvannurkassa, häälahjaksi saatuun paksuun villahuopaan kääriytyneenä. 50-luvulla rakennetussa talossa ikkunoista ja oven alta tuulee sisään. Pitäisi siivota, mutta olen mieluummin tässä. Kohta käyn laittamassa leipiä paahtimeen.

VAALEANPUNAISET ELEFANTIT:

Ajattele vaaleanpunaisia elefantteja ja kirjoita, mitä teit eilen. (Harjoitus Noel Greigin kirjasta Playwriting)

ESIMERKKI:
Eilen kävin syömässä ystävän kanssa. On avattu uusi ravintola, kasvisravintola melko lähelle meitä. Ruoka oli oikein hyvää. Mentiin teatteriin sen jälkeen, pidin oikean vapaapäivän. Teatterin jälkeen kävimme vielä juomassa amarettoglögit. Kun illalla tulin kotiin, mies oli jo laittanut lapsen nukkumaan.

HENGITYSHARJOITUS:

Ota paperia ja kynä ja istu lattialle. Kirjoita hengittäessäsi ulos, ja keskeytä kirjoittaminen kun hengität sisään. Tee näin muutaman minuutin ajan. Kirjoita sitten hengittäessäsi sisään ja keskeytä kirjoittaminen hengittäessäsi ulos.

TYLSÄÄ:
Laita lempikappaleesi soimaan. Tanssi sen ajan, ja istu sitten kirjoittamaan mitä sinulle tulee mieleen sanasta TYLSÄ.

ESIMERKKI:
Olisi tylsää, jos olisi lempikappale. Tuntuu, että tylsyys on mielentila, tylsyys on jotain, minkä itse keksii. Tylsyys on valinta.